Friday, June 28, 2013

Hari terakhir

Hari terakhir menjalani latihan praktikal di SMKTA...sebak dalam hati...walaupun jamuan kecil hanya ada GPK, mentor, ustaz..tapi dengan adenye pelajar2 4E, hati sebak tetiba..

aku jadi guru untuk mengajar insan2 seperti mereka..walaupun aku seperti orang yang yang bercinta tetapi bertepuk sebelah tangan, aku bangga mereka menghargai usaha yang aku lakukan untuk masa depan mereka..

Zizi : Cikgu, tak payahlah buat jamuan.
Aku: Kenapa?
Zizi: Kalau kite buat jamuan, cikgu akan pindah..cikgu tak payah lah pindah...cikgu duduklah kat sekolah ni..(muka merayu~~)
Aku: Senyum (menangis dalam hati)

Aku dan zizi mulanya tidaklah rapat mana...zizi seperti pelajar yang suka bermain tarik tali denganku..puas juga aku berfikir cara untuk menarik perhatian dia terhadap p&p aku...selagi dia tak beri tumpuan, sukar untuk dia memahami pengajaranku..entah bagaimana, dari perbualan ringkas, hari demi hari, zizi antara mereka yang segar dalam kelas..

Zizi: Cikgu, kenapa dengan dia (rakan kelas sebelah) cikgu tak marah..tapi dengan saya, cikgu marah..
Aku: Sebab cikgu sayang awaklah, cikgu marah awak..
Zizi: Abistu cikgu sayang zizi lah?
Aku: Mestilah sayang...awak kan anak murid cikgu..cikgu nak tengok awak berjaya...

Mungkin perbualan ini menyebabkan aku menghuni tempat istimewa dihati zizi..dia tak ponteng kelas lagi..malah semangat bila disuruh buat eksperimen...Alhamdulillah...

entri awal ni...tentang pelajarku bernama zizi..
Jamuan hari akhir

No comments:

Post a Comment